Connect with us

Mobile

Deși mișcarea este sănătoasă, prea multă mișcare strică!

Published

on

Se spune că prea mult efort face atriul să se mărească, ceea ce afectează transmisia impulsurilor electrice, ducând la fibrilație arterială. Unii vor spune că asta se întâmplă doar la cei cu afecțiuni preexistente și că nu poți îmbolnăvi o inimă sănătoasă dacă faci sport. Însă, în ultimele decenii, au apărut dovezi că la unii oameni, prea mult sport poate fi nociv, și vorbim aici de oameni fără probleme de inimă. Recomandarea eficientă cu efect preventiv, este de 30 de minute de mișcare pe zi (cca 150 de minute pe săptămână). Acest interval de 150 până la 200 de minute pe săptămână este suficient ca să îmbunătățească și să prelungescă viața, cu cel puțin trei ani. Dacă am condensa mișcarea într-o pastilă, ar fi o pastilă miraculoasă pentru că nu s-a inventat altă terapie cu aceleași avantaje, iar avantajele pe care le oferă mișcarea (nu sportul în sine!) nu se referă doar la sistemul cardiovascular (ci la întreaga mașinărie umană).

Mișcarea reduce riscul cancerului de colon, de prostată, încetinește procesul de îmbătrânire, are efect antidepresiv și multe alte beneficii dacă este adaptată conform cerințelor și necesităților fiecărei mașinării în parte. Deși mișcarea este recomandată ca fiind sănătoasă, prea multă mișcare strică! La fel și prea mult sport! De ce separ mișcarea de sport? Foarte mulți, din cauza informațiilor eronate, confundă sportul cu educația fizică și mișcarea în general, și recomandă celorlalți să facă sport pentru sănătate. Sportul este caracterizat prin întreceri, antrenamente intensive etc. Sportul înseamnă competiție iar beneficiile lui asupra stării de sănătate a organismului uman, sunt incomparabil mai mici față de mișcarea de care avem nevoie cu toții. (Auziți adesea că oamenii mor subit la maraton sau pe terenul de sport? Ar trebui să vă întrebați de ce…). Cei mai mulți sunt de acord că e bine să faci (mult) sport. Dar cât de mult e prea mult? Este important să știți că, dacă faceți mult sport, timp îndelungat, există riscul să apară probleme funcțional-organice, arcticulare, musculare dar și cardiace. În aceeași măsură trebuie, ca populație, să facem diferența clară și să înțelegem ce înseamnă mișcare, ce înseamnă sport, ce înseamnă performanță – noțiuni sau termeni adesea confundați la nivelul maselor și nu numai. Iață mai jos un ghid explicativ, pe scurt.

1.EXERCIȚIUL FIZIC – un act motric repetat sistematic dirijat către un scop rațional și care constituie mijlocul principal de realizare al sarcinilor educației fizice și sportului. Educația fizică = dezvoltarea fizică armonioasă, formarea deprinderilor și priceperilor motrice. Exercițiul fizic influențează corpul fizic prin calități și deprinderi motrice, creștere și dezvoltare fizică. Exercițiul fizic, ca și activitate de mișcare, este indispensabil în anumite cazuri, cum ar fi: recuperare, condiție fizică, sedentarism. Este demonstrat faptul că exercițiul fizic reprezintă soluția ideală pentru buna funcționare a organismului, mai ales dacă este adaptat și personalizat. Activitatea fizică poate fi susținută cu multiple argumente în condițiile în care nu este făcută după ureche, ci într-un cadru organizat și monitorizată/îndrumată de persoane avizate profesional care să vă poată recomanda tipul de activitate care vi se potrivește și care vă poate ajuta să vă atingeți obiectivele propuse (Ex: consolidarea rezistenței fizice a fiecărui individ la inconvenientele vieții moderne, creșterea productivității forței de muncă, menținerea nivelului sănătății fizice și mentale, obținerea unui stil de viață sănătos, recuperarea și refacerea persoanelor dependente de alcool, droguri, medicamente etc.).

2. SPORTUL – foarte mulți, din cauza informațiilor eronate, confundă sportul cu educația fizică și cu mișcarea în general (și recomandă celorlați să facă sport pentru sănătate). Prin practicarea sportului, cu sau fără voia noastră, alegem practicarea șablonată a modului de joc al sportului respectiv, nerealizând faptul că practica, indiferent dacă alegem agrement, amatori sau performanță, este acceași. Posibilitățile de afirmare, pe diferite planuri și în anumite domenii ale sportului, sunt însă limitate și greu accesibile marii majorități, și pentru că noi oamenii suntem mașinării diferite. De exemplu pe vremea mea sportivul era un model sănătos, puternic, bine dezvoltat, relaxat și armonios și făcea totul din pasiune. Astăzi sportivul face totul din interes, sportul devenindu-i profesie și afacere, totul raportându-se la interese personale și politice, afaceri, subordonâdu-se legilor acestor domenii. Sportul este considerat și un fenomen social deoarece are la bază competiția (și se presupune că ai cu cine să te întreci, cu cine să te compari, în fața cui să te afirmi și, pe deasupra mai ai și admiratori). Mai nou anumiți oameni sunt adepții sporturilor extreme în care participanții caută senzații tari, riscând astfel până la autoditrugere.

3. SPORTUL de performanță și mare performanță. A) Prin sportul de performanță se urmărește valorificarea aptitudinilor subiectului participant într-un sistem organizat de selecție, pregătire și competitivitate, pentru realizarea de recorduri și victorii sportive. Cu toate acestea trebuie să înțelegem faptul că nu toți suntem făcuți pentru performanță. B) După cum știm cu toții, cei care practică sau au practicat sportul de performanță știu că acesta cere sacrificii prin depășirea propriilor limite, și de cele mai multe ori lasă urme destul de grave (fizice și morale: accidentari/dezamăgiri/frustrări/depresii). În marea majoritate a cazurilor există excepții biologice, deoarece realizarea performanțelor nu poate fi dobândită decât de subiecții sănătoși, înzestrați cu dotări speciale specifice sportului practicat (care au fost selecționați și pregătiți riguros). Marea majoritate a performerilor duc o viață destul de severă, cu restricții multiple de ordin social, nutrițional și cu antrenamente destul de dure, și de multe ori supra solicitatea combinată cu stresul își spun cuvântul.

4. PREGĂTIREA psiho-fizică reprezintă pe scurt multiple acțiuni psiho-fizice complexe, repetate sistematic în vederea stăpânirii corpului și psihicului prin comunicare senzorială. Pregătirea psiho-fizică este știința care studiază motricitatea organismului uman și contribuie la creșterea eficienței fiziologice, funcționale și emoționale, cât și a capacității de adaptare inteligentă la solicitările fizice și psihice.

5. SĂNĂTATEA se definește prin starea de bine și starea de echilibru parametrico-funcțională a organismului care se află în permanență supusă unor factori perturbatori din mediul intern și extern.
Lămurind lucrurile prin cele explicate mai sus, acum vă poate fi mult mai ușor să înțelegeti și să faceți diferența. Menționez că prin aceste informații nu intenționez/doresc să împiedic sub nici o formă practicarea sportului (fie el și de performanță), ci doar încerc să vă fac să conștientizați ceea ce presupune practicarea sportului, sportului de performanță și mare performanță, pentru a putea face alegerea potrivită, pentru voi și pentru copii voștri, fără să mai pierdeți timpul prețios al vieții, și fără să vă mai puneți în pericol sănătatea. Să fiți informați și să vă asumați ceea ce urmeză prin alegerile pe care le faceți. Alegerea vă aparține.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Copyright © 2019 AT Video Creations