Connect with us

Actualitate

Sporurile de birouri si eficienta birocrației românești

Published

on

Daca in editorialul precedent vorbeam despre angajații din companiile de stat si despre lipsa de performanta din cauza numirilor politice si a intereselor locale ale grupurilor transpartinice astăzi a venit rândul analizei cost beneficiu in rândul acelora care sunt plătiți din taxele si impozitelor noastre sa vegheze la respectarea egalității de șanse intre agenții economici , intre clienți si furnizori de produse si servicii,. Intre cetățean si stat.

Intr-un scenariu ideal piața ar trebui sa se regleze singura pe baza de cerere si oferta. Rolul birocrației este de a veghea la respectarea legilor statului si sancționarea  fără dubla măsură a acelor actori care încearcă sa obțină avantaje încălcând legea. Cum se poate evalua eficienta birocrației? In nivelul de calitate al vieții cetățeanului plătitor de taxe si impozite din care se finanțează aceasta birocrație.

Putem plăti ușor taxele? Trăim in orașe de secol 21? Suntem protejați de abuzurile furnizorilor de gaze, apa sau electricitate, telefonie mobile sau internet? Relația cu instituțiile statului se bazează pe respect reciproc? Suntem mulțumiți de cum funcționează ?

Este performanta activitatea Inspectoratului de Stat in Construcții la cum se construiește anapoda , ANCOM  ne ajuta sa ne obținem drepturile pe care firmele de telefonie le încalcă pe principiul “eu sunt mare tu ești mic”, ANRE ne protejează de abuzurile distribuitorilor de energie electrica si gaze acum când s-a liberalizat piața energiei?  ASF excelează in protejarea plătitorilor de polițe de asigurare in fata asiguratorilor care abuzează de lege. ANF ne returnează banii datorați așa cum noi ne plătim taxele.

Sunt instituțiile statului egale in fata legii cu cetățenii care le finanțează? INSP -ul este eficient altundeva in afara controlului frigiderelor de restaurante si toalete de centre de înfrumusețare. Despre anchetele epidemiologice doar in declarații la televizor. Eficienta? NUUUUUU.

Când peste aceste experiențe zilnice, negative, mai vedem ca angajații din aceste instituții au sporuri fără număr si fără logica te apuca  lehamitea. Este așa cum ai merge la restaurant, ai manca prost si la sfârșit ai afla ca nota de plata este mai mare decât cea din meniul afișat la intrare.

Unde-I vina cea mai mare si unde ar trebui sa demonstreze nemulțumiții? In fata sediului partidelor care au numit șefii acestor instituții de-a lungul anilor. Pentru ca de asta exista șefi. Ca sa asigure prin deciziile de management eficienta acestor instituții. Cine s-a perindat pe la conducere este responsabil solidar organizația de partid care l-a înșurubat vremelnic in scaun.

Cum funcționează birocrația românească de vreo 25 de ani? Cam așa: unul muncește si 3 “esențiali” plimba hârtii cu spor de stres. Ca deh trebuie cineva sa tina sistemul la minima supraviețuire. De fiecare data când se fac restructurări de personal pleacă cel care face mai mult. Examenele pentru ocuparea funcțiilor ori nu se țin si sunt înlocuite cu detașări la ordinele șefului ori sunt anunțate din scurt cu câțiva iepuri pe post de mimi ai legalității.

Se poate schimba ceva pe termen scurt. Nu, așa cum nu se poate trata cancerul cu metastaze fără operație si chimioterapie. Asta cere timp, coerenta, majoritate politica stabila si competente ale acelora care dețin acum puterea. Le avem? NUUUUUUU.

La ce sa ne așteptăm? Sa importam birocrație  când nu o sa ne mai putem plăti dobânzile la împrumuturi ,asa cum importam  azi pâine congelata.

Copyright © 2019 AT Video Creations